Escapis

Estas veient

Un post del blog

Què ha canviat en el joc 2?

Quan l’equip de Escapis va començar a dissenyar el Nivell 1 ens vam plantejar uns objectius mínims que el joc havia de tenir i que determinaria la marca Escapis:

  • El joc no havia de requerir coneixements específics als jugadors. El nostre objectiu és que qualsevol persona de qualsevol edat o professió pogués superar el joc sense necessitat de mirar la Wikipedia. Quedaven exclosos enigmes relacionats amb les matemàtiques, ciències, literatura, etc.

  • El joc havia de fer pensar i raonar. Les principals barreres que el jugador s’havia de trobar havien de ser solucionables a través del raonament i relacionant el que tenien al voltant. El que buscàvem era tenir una conversa amb el jugador i que el joc es pogués resoldre sense haver de necessitar cap pista externa.

  • L’idioma no havia de ser una barrera. Aquesta és una de les normes de la marca Escapis. Al Nivell 1 cap enigma havia de implicar una comunicació escrita o oral amb els jugadors. Tots els indicis que troben els jugadors son en forma de objectes, colors, dibuixos… Això, no només ens ha permès que gent de totes les nacionalitats vinguessin a jugar, sinó que també ens obligava a no caure en la trampa fàcil d’un enigma del tipus “A vegades t’has de emmirallar per veure la veritat”.

  • Les proves havien de ser diverses. No volíem que totes les proves i enigmes tractessin del mateix. Algunes es necessita tenir la capacitat de relacionar, d’altres de escoltar, d’altres de buscar exaustivament i pensar en els racons mes diversos  o saber-se situar en l’espai.

  • El joc havia de ser accessible a no iniciats en el “room escape”. A Girona som la primera activitat d’aquest tipus i volíem començar amb un nivell fàcil per a que tothom pogués agafar experiència sense haver jugat mai a aquests tipus de jocs.

  El resultat d’aquest plantejament va ser el Nivell 1. Els que l’heu jugat, estic segur, us donarà una visió més clara de com es va crear i del perquè de cada prova.

Un cop marcat els objectius havíem de afrontar un altre problema: Les mecàniques de joc. Quan el jugador resolia l’enigma, com sabia que la seva solució era correcta? I com podíem proporcionar-li els elements necessaris per a que pogués seguir avançant en el joc? Si heu jugat sabeu que n’hi ha unes quantes però les més importants van ser dos:

  • Que la resolució de la prova et portés a obtenir una clau. Aquesta clau et permetia accedir a una habitació que ampliava els elements del joc i et permetia accedir a nous enigmes

  • Que la resolució de l’enigma et portés a obtenir un codi. El codi funcionava com a contrasenya que es podia introduir en un candau de números que podia obrir una porta o una caixa.

Per suposat hi ha altres mecàniques que no expliquem en aquest article per evitar “spoilers” que podrien desvetllar a jugadors que volen gaudir jugant a aquest Nivell :). Però amb aquestes eines i molta imaginació vam fer un joc que, encara ara, ens té enamorats. Per nosaltres la gran demostració de que el joc complia els objectius va ser veure com un grup de nens de 9 a 13 anys van resoldre el joc dins el temps previst. Van necessitar poques pistes i cap d’elles relacionades amb el raonament.

L’experiència de crear un joc ens va agradar tant que quan vam acabar el primer teníem ganes de continuar. Quan ens vam plantejar com seria el Nivell 2, vam decidir afegir alguns objectius als que ja teníem plantejats per el Nivell 1:

  • El joc havia de pujar el nivell. Els nostres jugadors ja tenen experiència amb el Nivell 1. Alguns inclús han anat a Barcelona a disfrutar de altres experiències semblants. S’està creant una xarxa fascinant de empreses que ofereixen jocs de “room escape”, això ens engresca encara més a participar d’aquesta tendència sana. Així doncs necessitàvem un joc que els oferís nous reptes i més difícils

  • Volíem potenciar el joc en grup. Això significa donar més valor a la col·laboració entre els membres del grup que està jugant, reptan-los a organitzar-se millor i saber dividir esforços.

  • Volíem trencar amb les mecàniques de joc habituals. Volíem donar-li una experiència més amena el jugador i comunicar-li en quin punt de l’enigma estava durant la seva resolució. Aquest ha sigut per el nostre equip el repte més gran amb el que ens hem trobat fins ara.

  • Volíem crear una història i una ambientació que formés part del joc. Volíem que el jugador es submergís en la història i que aquesta participés activament en el joc

Quan vam combinar aquests objectius el joc es va diferenciar molt ràpidament del Nivell 1. Si el Nivell 1 té aproximadament unes 6 proves per poder sortir, el Nivell 2 en té el doble. Requereix al jugador una ment molt més àgil i un equip molt coordinat per poder dividir esforços i tornar a reunir-los quant és necessari. Per fer-ho hem fet el joc menys lineal de manera que es puguin resoldre proves en paral·lel i interconnectar-les per a que la col·laboració sigui constant.

També hem afegit un “objectiu opcional“. La història ens permet acabar el joc sense haver aconseguit aquest objectiu, així els jugadors més novells poden sortir. Els més experts podran també intentar aconseguir l’ “objectiu opcional” en el que hem afegit dificultat i recompensar-los amb més punts al final del joc.

El cartell del director

El més revolucionari d’aquest joc són les noves mecàniques de joc. Hem integrat en els elements del joc sensors connectats a processadors que ens permeten detectar si el jugador resol correctament l’enigma que li hem plantejat. D’aquesta manera hem aconseguit eliminar intermediaris, com les claus i els números, connectant elements físics com caixes i portes a la xarxa del joc.

Aquest avanç no només ens permet donar al jugador accés a noves peces del joc, sinó que també, ens permet orientar-lo usant elements com els leds sobre si va per el bon camí durant la seva resolució!

IMG_2546

En resum hem mantingut l’essència dels nostres enigmes però hem actualitzat la manera de jugar de formes que inclús a nosaltres abans ens semblaven impossibles. Això ha requerit un gran esforç per part dels integrants del nostre equip, tant en la manera de pensar els jocs com de crear-los. Un dels membres del nostre equip, en Raül, ha passat de tenir una base bàsica en electrònica a ser un expert soldador capaç de crear plaques que fan meravelles que a d’altres ens semblen màgia.

Aquestes últimes setmanes hem fet el que nosaltres en diem el “beta test“(sí, algun programador hi deu haver per aquí). Consisteix en fer venir grups de coneguts i jugadors del Nivell 1 a provar el Nivell 2, i la veritat estem molt contents de com han sortit. Els guanyadors del Nivell 1, que havien fet un temps de 29 minuts, en aquest han necessitat més de 42 minuts per a poder resoldre tots els enigmes, així que l’objectiu de pujar la dificultat està assolit ;).

Esperem que tots disfruteu d’aquest nou joc i que ben aviat us veiem per Escapis. Estem segurs que tindreu una experiència única amb els vostres amics. L’equip de Escapis